ΔΙΔΑΓΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΜΕΓΑΛΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ

Άγγελος Ζαχαρόπουλος, Επίτιμος Διευθυντής Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Επίτιμος Διδάκτωρ

Γεωπονικού Πανεπιστημίου, Επίτιμο μέλος Γεωργικής Ακαδημίας.


Από όσα περιγράφονται στα Ευαγγέλια ως ιστόρηση του θείου πάθους τη Μεγάλη

Εβδομάδα, αναδεικνύονται ανθρώπινοι χαρακτήρες και συμπεριφορές που εξακολουθούν

να υπάρχουν σήμερα και θα υπάρχουν όσο υπάρχουν άνθρωποι.

Πέρασαν δύο χιλιάδες χρόνια από την εποχή του Χριστού και τίποτα δεν έχει αλλάξει, για

τον απλούστατο λόγο ότι δεν άλλαξε η φύση του ανθρώπου. Αν πάμε ακόμα πεντακόσια

χρόνια πιο πίσω από την εποχή του Ιησού, θα συναντήσουμε τον Θουκυδίδη. Εκείνος,

πρώτος, επεσήμανε την επιρροή του «ανθρωπείου», δηλαδή της ανθρώπινης φύσης στην

συμπεριφορά των ανθρώπων και στα γεγονότα.

Γνωρίζουμε λοιπόν όλοι ότι εξακολουθούν να υπάρχουν Ιούδες που προδίδουν, Πιλάτοι

που «νίπτουν τας χείρας τους», δύσπιστοι «άπιστοι Θωμάδες», « Φαρισαίοι υποκριτές»,

δειλοί «Ιωσήφ κεκρυμένοι δια τον φόβον των Ιουδαίων», γενναίοι Σίμωνες που «αίρουν τον

σταυρόν» γυναίκες «εν πολλαίς αμαρτίες περιπεσούσες» Μάρθες και Μαρίες που «περί

άλλων τυρβάζουν» κλπ.

Εξάλλου, από τη ζωή του Χριστού έχουν προκύψει έννοιες και εκφράσεις οι οποίες

χρησιμοποιούνται και σήμερα. Στο Χριστό είχαν τεθεί ερωτήματα που απέβλεπαν στο να

τον εκθέσουν έναντι των ρωμαϊκών αρχών ή έναντι του μωσαϊκού νόμου. Οι απαντήσεις

που έδωσε ο Χριστός παραμένουν δίδαγμα ετοιμότητας, ακριβείας και πολιτικής

σωφροσύνης. Ακολουθούν δύο χαρακτηριστικά παραδείγματα :

Πρώτο παράδειγμα αποτελεί η απάντηση στο ερώτημα των Φαρισαίων που στόχευε να τον

εκθέσει έναντι των ρωμαϊκών αρχών : «Ειπέ ημίν τι σοι δοκεί ; Έξεστιν δούναι κήνσον τω

Καίσαρι ή ού ;» Ελεύθερη μετάφραση : πες μας τι πιστεύεις, πρέπει να πληρώνουμε

φόρους στη ρωμαϊκή διοίκηση ή όχι ( η Ιουδαία ήταν υπό τη ρωμαϊκή κυριαρχία, κήνσος

ήταν το ισχύον νόμισμα). Ο Χριστός, αφού τους ζήτησε και του επέδειξαν το νόμισμα του

κήνσου, τους ρώτησε ποιανού εικόνα εμφανίζει. Απάντησαν ότι εμφανίζει την εικόνα του

Καίσαρα και τότε ο Ιησούς έδωσε την περίφημη απάντηση στους Φαρισαίους : «Απόδοτε

ούν τα του Καίσαρος τω Καίσαρι και τα του Θεού τω θεώ». Απάντηση εύστοχη που

χρησιμοποιείται και σήμερα. Άλλωστε, με την απάντηση αυτή, ο Ιησούς έκανε έναν

διαχωρισμό ανάμεσα στην εγκόσμια και στην υπερκόσμια εξουσία, μεταξύ εκκλησίας και

κράτους. (Ματθαίου, κβ’ 17 – 22).

Ενδιαφέρουσα επίσης είναι η απάντηση που έδωσε σε ερώτηση του Αρχιερέα : «Εξορκίζω

σε κατά του θεού του ζώντος, ίνα ημίν είπης ει συ ει ο Χριστός, ο υιός του Θεού» Με λίγα

λόγια, πες μας αν είσαι ο υιός του Θεού. Ο Χριστός έδωσε απάντηση τέτοια ώστε να

αποφευχθεί σε εκείνη τη φάση η άμεση προσφορά της επιδιωκόμενης ομολογίας : «Συ

είπας» (Ματθ. Κστ’ 63 – 64). Φράση που χρησιμοποιείται και σήμερα.